Soweto en Lions Park, tweede dag - Reisverslag uit Johannesburg, Zuid-Afrika van Bert en Christine Berg - WaarBenJij.nu Soweto en Lions Park, tweede dag - Reisverslag uit Johannesburg, Zuid-Afrika van Bert en Christine Berg - WaarBenJij.nu

Soweto en Lions Park, tweede dag

Blijf op de hoogte en volg Bert en Christine

19 Oktober 2012 | Zuid-Afrika, Johannesburg

Hoi, hier weer een berichtje van ons! Vanmorgen tijdens het uitgebreide engelse ontbijt besloten wij met z'n vieren naar Soweto te gaan. Soweto is de SOuth WEstern TOwnship van Johannesburg, een stadsdeel met meer dan 1 miljoen geregistreerde inwoners en misschien nog meer dan 1 miljoen illegale bewoners. Soweto is berucht vanwege de vele criminaliteit, straatroven en moorden. Niet echt een fijne plek om op je gemak rond te lopen... Vanaf ons hotel reden we vrij vlot het eerste deel van de route, maar al snel belandden we in een file. Het lezen van een wegenkaart en de wegwijsborden blijkt een apart vak hier te zijn. Wegnummers staan wel aangegeven, maar gaan bij een afrit zowel naar links als naar rechts, dus bij een kruispunt moet je maar gokken of je de juiste richting pakt! Maar goed, uiteindelijk reden we langs het Orlando-voetbalstadion en hebben we per ongeluk de goede straat gevonden naar de wijk waar Nelson Mandela heeft gewoond. We konden makkelijk parkeren achter het Hector Pietersen Museum. Dit museum hebben we bezocht. Hector Pietersen was een scholier van 13 jaar oud, die tijdens de studentenrellen op 16 juni 1976 werd doodgeschoten door de politie. Hector werd het symbool van deze strijd, waarbij honderden scholieren om het leven zijn gekomen. Ik schaamde me er haast voor om als blanke hier in dit museum rond te lopen... Wat een ongelofelijk drama heeft zich daar destijds afgespeeld. Indrukwekkend. Na het museum zijn we onder begeleiding van een Afrikaan naar het huis van Nelson Mandela gewandeld. Hier heeft hij gewoond totdat hij gevangen werd genomen en verbannen werd naar Robbeneiland. Pas in 1990 kwam hij vrij, waarna hij nog 11 maanden in dit superkleine huisje woonde. De straat waarin het huis van Mandela staat is erg beroemd, omdat er maar liefst 2 Nobelprijswinnaars gewoond hebben. Desmond Tutu woonde 200 meter verderop! Na Soweto besloten we toch nog door te rijden naar het Lions Park, ten noord westen van Johannesburg. Bij het verlaten van de parkeerplaats wist ik wel zeker, dat we links af moesten, maar Bert zei, dat we naar het noord oosten moesten en de zon stond rechts van ons, dus hij ging rechtsaf. Na een flink stuk gereden te hebben zonder enig aanknopingspunt, bedacht Bert zich ineens, dat we op het zuidelijk halfrond zitten en dat de zon hier dus over het noorden gaat en niet over het zuiden... Goed, nadat we dus Soweto van links naar rechts en van boven naar beneden doorgereden zijn, vonden we de ringweg naar Laseria. Het was erg druk onderweg, dus we hebben bijna 2 uur gereden om van Zuid naar Noord Johannesburg te komen. Gelukkig hebben we airco in de auto, want het was vandaag maar liefst 32 graden hier!! Aangekomen bij het Lions Park, hebben we eerst wat gedronken en daarna zijn we naar de cubworld gegaan, de plek waar welpen zonder leeuwenmoeder verzorgd worden. Hier mochten we ze zelfs aaien, maar niet over de kop en ook niet te zacht, omdat ze anders je hand aan zouden kunnen zien voor een kever of vlieg en dus zouden bijten. Het was wel mooi om zo dicht bij deze dieren te komen. Ook liepen er heel veel springbokken, zebra's, antilopes,struisvogels etc. maar ook giraffen. Wat zijn die beesten enorm groot als je er naast staat. Ik kon tussen de poten doorlopen, maar had er het lef niet voor! Wel heb ik een giraffe geaaid en aan mijn hand laten likken met een enorme tong van schuurpapier, net zoals bij katten. Bianca wilde ook maar schrok toch wel behoorlijk van die grote tong! We hebben ook onze eerste game drive erop zitten. We zijn met de huurauto door 6 afgeschermde parken gereden, waar leeuwen, wilde honden en cheetah's leefden. Vlak naast de weg zagen we een leeuwin liggen met 4 welpjes. Nu nog heel schattig, maar wel levensgevaarlijk! Aan het begin van de avond zijn we filevrij en foutloos (jawel, we leren het al!) naar het hotel teruggereden. Tijdens het bereiden van de braai hebben we gezellig met z'n allen elkaars ervaringen van vandaag gedeeld. Straks ga ik nog even een wijntje drinken in de tuin en de indrukken van vandaag verwerken. Morgen vroeg op, we vliegen om 10.00 uur vanaf Johannesburg naar East Londen, een vlucht van bijna anderhalf uur naar de zuidkust van Zuid-Afrika.

• 20 Oktober 2012 - 11:10

Sandra:

Hallo luitjes,

Dat klonk spannend en ook wel verdrietig, lijkt me best moeilijk om dit te zien.
    Leuk die welpjes, kan je er niet 1 mee naar huis nemen?
    Groetjes
    Sandra

• 20 Oktober 2012 - 15:34

Margreet:

O wat zal dat een geweldige ervaring geweest zijn. Geniet er van Groetjes Margreet