Dag 8, 9, 10 en 11 en thuiskomst - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Bert en Christine Berg - WaarBenJij.nu Dag 8, 9, 10 en 11 en thuiskomst - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Bert en Christine Berg - WaarBenJij.nu

Dag 8, 9, 10 en 11 en thuiskomst

Door: Christine

Blijf op de hoogte en volg Bert en Christine

29 Oktober 2012 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Afgelopen donderdagochtend zijn we van Knysna naar Oudtshoorn gereden. Een stukje boven Oudtshoorn hebben we de Cango-grotten bezichtigd, met enorm indrukwekkende zalen, stalagmieten en stalagtieten van 1,5 miljoen jaar oud. Je kon hier nog de "adventure tour" boeken, waarbij je op je buik door een gangstelsel kon kruipen, maar daar hebben we maar vanaf gezien. Op de terugweg koffie gedronken met wafels bij restaurant "Tafeltje en Wafeltje", en weer doorgereden via de prachtige N62-route naar Swellendam. Hier kwamen we in het donker aan, koffers snel op de kamer gezet en in Herberg Roosje van de Kaap heerlijke bobotie gegeten. We hadden geen puf meer voor een borrel en zijn direct na het eten gaan slapen (het was toen ook al een uur of 23.00, dus mooi zat!). Vrijdag na het ontbijt naar Hermanus gereden. Hier hebben we in een Hollandse strandtent, De Dutchies, een heerlijke lunch gehad. De Dutchies is eigendom van een oud-hockeyer uit Almere, dus een oude bekende voor een groot deel van de groep. Een aantal heeft met hem bijgepraat en we hebben nog wat over het strand gelopen. Bij Hermanus zou een grote kans zijn om walvissen te zien, maar helaas waren ze er vandaag niet! We kregen van de eigenaar de tip om een stukje terug te rijden richting Gansbaai en bij De Kelders vanaf de rotsen te kijken of daar wel walvissen zaten. Nou, die zaten er meer dan genoeg! Wat een enorme dieren zijn dat! Er was 1 moeder met een kalf, die vlak onder ons door zwommen. Een stukje verderop was een walvis lekker aan het spelen in het water. Al met al zat er een groep van zo'n 15 walvissen en we hebben er ademloos naar zitten kijken. Jammer dat we weer door moesten rijden, ik had er nog wel uren willen blijven kijken. De groep besloot vanaf De Kelders rechtstreeks naar de volgende locatie in Kaapstad te rijden. Wij gingen met z'n vieren nog via de volgende baai naar Betty's Bay om daar pinguins te kijken (Patric, dankjewel voor deze supertip!). Hier troffen we een enorme kolonie pinguins en een heel stel klipdassies (soort supergrote marmot). Via een loopbruggetje wilden we naar de rotsen, maar de pinguins kwamen ons al tegemoet lopen... Wij waren de enigen op dat moment, dus heerlijk rustig, behalve het gekakel van de pinguins en het ruisen van de zee. We zijn hier een half uurtje geweest, want we hadden nog een stuk van de route naar Kaapstad voor de boeg. Hier kwamen we in het donker aan bij The White Lodge Guest House. Bert heeft ons snel ingecheckt en de sleutel meegenomen, want we moesten snel weer door naar Restaurant Constantia Uitsig, waar we superchique gedineerd hebben, met heerlijke wijn uit hun eigen wijngaard. Na het eten weer terug naar het hotel gereden en lekker geslapen.
Zaterdagochtend na het ontbijt zijn we via de westkust onder Kaapstad bij Hout Bay het Kaapse Schiereiland opgereden. Via Chapman's Peak (een prachtig deel van deze autoweg) en diverse mooie plaatsjes langs de zee, zijn we bij Kommetjie het schiereiland dwars overgestoken op zoek naar een geldautomaat in Simons Town. Halverwege kwamen we langs een struisvogelboerderij waar we een privérondleiding hebben gehad in het Afrikaans. We hebben veel geleerd over struisvogels en dingen gehoord die we nog niet wisten. Zo hoorden we, dat struisvogelkuikens uit het ei komen en daarna meteen voor zichzelf kunnen zorgen. Ze worden geboren met een soort voedselreservoir in hun buik, waar ze 12 tot 15 dagen van kunnen leven. Na een dag of 3 beginnen ze zelf al met met eten zoeken, zodat ze als ze twee weken oud zijn meteen al zelfstandig zijn. Vader en moeder struisvogel zijn er op dat moment alleen maar bij om te zorgen dat de kuikens niet aangevallen worden door andere wilde dieren. ook hoorden we dat struisvogels gemiddeld 1,5 kilo steentjes in hun maag hebben om voedsel te vermalen. Struisvogels eten namelijk alles... niet alleen gras, graan en mais, maar ook zand, takjes en afval zoals bierdoppen en plastic. Nadat we geld hadden opgenomen in Simon's Town zijn we het Natuurreservaat van Cape Point ingereden. Hier lopen ook wilde dieren, zoals zebra's, diverse herten/antilopes, struisvogels en bavianen. We hebben alleen struisvogels en bavianen gezien, voor de rest onnoemelijk veel prachtige vogels en zeldzame plantjes en bloemen. Bij Cape Point zijn we omhooggelopen naar de vuurtoren en genoten we van het prachtige uitzicht. Wel jammer dat je bijna uit je schoenen waaide! Vanaf Cape Point was het een klein stukje terugrijden naar Kaap de Goede Hoop, waar we uiteraard op de foto zijn gegaan bij het meest gefotografeerde bord ter wereld! Zo langzaamaan zijn we weer naar Kaapstad teruggereden. We wilden via het strand van Muizenberg, maar bij kalk Bay stond een file richting Muizenberg, dus zijn we over het midden van het schiereiland via een secundaire route naar Kaapstad gereden. We hadden niet zo veel zin om uitgebreid te eten. Vlak bij het hotel vonden we een luxe pizzeria, waar we voor 40 Rand (ongeveer 36 euro) met z'n vieren heerlijk gegeten en gedronken hebben.
's Avonds is Bert op bed in slaap gevallen, Thijs heeft in de hotelbar naar South Park op TV gekeken, Bianca heeft getwitterd en ik heb heerlijke wijn gedronken met een stel op het terras buiten. Rond een uur of 01.00 zijn we gaan slapen. Zondag was onze laatste dag in Zuid-Afrika! Het was stralend mooi weer en we besloten naar V&A Waterfront te rijden. dit is een modern winkelcentrum in de haven van Kaapstad. We wilden hier wat shoppen voor souvenirs en kleding. Souvenirs hebben we gevonden, kleding niet echt (was er natuurlijk wel, maar Bianca wilde een sweater van Kaapstad hebben, maar er werden alleen T-shirts verkocht... gek hè met de warmte!). Toch waren we in Waterfront snel uitgekeken en hebben we op een terras een heerlijke maaltijdsalade gegeten. We zijn daarna met de auto tot halverwege de hoogte de Tafelberg opgereden. We hadden geen zin om vanaf dat punt de top te beklimmen (2 uur heen en 2 uur terug...) en de kabelbaan hadden we kunnen nemen, maar er stond een wachtrij van 1,5 uur om een kaartje te kopen en daarna nog een uur om de kabelbaan in te kunnen. Dus ook dat maar niet gedaan, omdat we op tijd op de luchthaven van Kaapstad moesten zijn om de huurauto in te leveren en in te checken voor de vlucht. Op een toilet in de luchthaven hebben we onze zomerkleding omgewisseld voor dikke truien en spijkerbroeken. We hadden al gehoord, dat het in Nederland erg koud zou zijn bij terugkomst. Om 19.35 uur vertrokken we voor de lange vlucht (10 uur en 55 minuten) van Kaapstad naar Parijs. Deze keer vlogen we met een Boeing 777, hetgeen na de airbus A380 ook prima te doen was. We hadden voldoende beenruimte, echter ook nu lukte het niet echt lekker om een tijd te slapen, afgezien van wat hazeslaapjes. Om 05.55 uur landden we in Parijs waar we een enorm eind moesten lopen naar de terminal voor de volgende vlucht naar Amsterdam. We werden door de douane geleid en voor we het wisten, stonden we buiten op het busstation, waar het nog donker was en koud en regen. Bleeehh, we willen weer terug!!!! Met een kwartiertje vertraging zijn we daarna doorgevlogen naar Amsterdam, waar we vanmorgen om 09.30 uur zijn geland. Het afhalen van de koffers ging vrij vlot en we waren ook al snel bij de parkeerplaats om de auto op te halen en door te rijden naar huis. En wat waren we blij, dat we de hondjes en de katten weer zagen!!! Enige domper bij thuiskomst, was het feit dat de stroom was uitgevallen en de koelkast en de vriezer dus enorm stonken en de volledige inhoud was bedorven. Jammer, ik had nou net voor de vakantie alles helemaal gevuld omdat ik niet zo'n trek had om meteen boodschappen te gaan doen. Bert heeft meteen wat brood, boter en beleg voor morgenochtend gehaald en ik heb de koelkast en vriezer uitgesopt en de lekkage van de vloer gedweild. Ook de verwarming deed het niet meer, dus we hebben de houtkachel maar weer eens opgestookt. Wat is het koud hier in Nederland!! Twee uur later hebben we pizza's laten komen, waarna we allemaal op de bank in slaap zijn gevallen. Moe maar voldaan van een zeer bijzondere reis met vele indrukken en ervaringen, de één nog mooier dan de ander!! Morgen plaats ik nog wat foto's van de laatste paar dagen en dan pakken we het gewone leven van school en kantoor weer op. Over een paar weken hebben we een reünie gepland met onze reisgenoten, dus dan kunnen we met z'n allen nog even nagenieten.

• 30 Oktober 2012 - 09:31

Kitty:

Hoi hoi Family,
    Wat hebben jullie een mooie reis gehad en geweldige ervaringen opgedaan.
    Ja dat is dan weer even slikken bij thuidskomst. Maar je moet maar zo denken, wat je gehad hebt kunnen ze jullie niet meer afpakken. Ook fijn dat jullie weer heelhuids thuis zijn en niet in een èèn of andere afrikaanse kookpot terecht zijn gekomen ha ha. Nou nog eve relaxen en dan het gewone leventje weer oppakken! Welkom Thuis.................... Kus Kitty

• 30 Oktober 2012 - 23:07

Herman En Ineke:

Hey lieve familie,
    We zijn nog steeds aan het lezen, zo gaaf! En jullie zijn al terug.... Voor mijn gevoel zijn jullie nog maar net weg. Haha! Whauw, wat een avontuur hebben jullie gehad. Kan niet wachten op jullie "live" verslag en foto's! Gauw afspreken als jullie er aan toe zijn wij een gaatje in de agenda hebben! Tot bels! Liefs, Herman Hans Aad en Ineke