Zaterdag 15 10 2016 - Reisverslag uit Johannesburg, Zuid-Afrika van Bert en Christine Berg - WaarBenJij.nu Zaterdag 15 10 2016 - Reisverslag uit Johannesburg, Zuid-Afrika van Bert en Christine Berg - WaarBenJij.nu

Zaterdag 15 10 2016

Blijf op de hoogte en volg Bert en Christine

15 Oktober 2016 | Zuid-Afrika, Johannesburg

Volgens schema zijn we met Qatar Airways vertrokken uit Amsterdam en ruim 6 uur later geland in Doha, Qatar. Wat een enorm schone en mooie luchthaven is dat! We moesten een eindje lopen van de aankomstgate naar de transfer voor de volgende vlucht naar Johannesburg, maar we keken onze ogen uit. Door de hal reed een soort zweeftrein een paar keer heen en weer. Het leek wel een shuttle service oid. We weten niet waarom, maar de treinen waren steeds leeg en de stoelen waren bekleed met plastic, net als bij nieuwe auto's. De meest luxe winkels, premium koffielounges en diamantairs en dat alles "groot, groter, grootst". Zelfs het toiletpapier was in een keurig puntje gevouwen voor gebruik! Alhoewel het midden in de nacht was, was het erg druk. De overstap ging snel en 1,5 uur na de landing stegen we alweer op voor het tweede deel van de reis. Gelukkig zat er nu geen oude man in een witte jurk naast me, die tijdens de eerste vlucht 4x ging bidden. In de vliegtuigstoel dus, niet op zijn knieën.... Om 09.30 landden we in Johannesburg, een half uurtje eerder dan gepland. Bij de douane hebben we meer dan een uur in de rij gestaan voor de paspoortcontrole! Honderden reizigers die South Africa in wilden en slechts 3 balies open. Maar goed, het mag de pret niet drukken, we hebben tenslotte vakantie! In de aankomsthal werden we al opgewacht door een paar hockeyers, die gisteren al gearriveerd waren. Met 2 busjes volgestouwd met de koffers zijn we naar het hotel gereden waar we even konden opfrissen en meteen aan tafel gingen voor de lunch. Daarna snel weer door naar de lokale hockeyclub, lopend, op slechts 500 meter van het hotel. De mannen hebben in de brandende zon de wedstrijd gespeeld. Dat viel niet mee na een nacht rust gemist te hebben en op 1800 meter hoogte. De vrouwen hebben langs de kant zitten kijken maar waren te moe om fanatiek aan te moedigen. Na de wedstrijd hebben we wat gedronken met het Afrikaanse team. Bier in 750 ml flessen en grote bellen wijnglazen. Dat hakte er bij iedereen behoorlijk in. Bij terugkeer in het hotel hadden we nog net even tijd om ons om te kleden. Iemand van de groep had 2 chauffeurs geregeld die ons in onze eigen gehuurde busjes naar Hennopsriver hebben gebracht, ruim 3 kwartier rijden, ten noorden van Johannesburg. Onderweg kwamen we langs Diepsloot, een zeer beruchte sloppenwijk waar elk weekend minimaal 10 moorden plaatsvinden. Niet te lang over nadenken, snel doorrijden! Aangekomen in het backpackers hotel van een vriend van één van de groep konden we direct eten van het varken wat al de hele middag aan het spit had gegaard. Was erg lekker, samen met geroosterde aardappelen en salade. Na het eten barstte een onweersbui los, dus snel alle borden en glazen binnen gezet. Tegen 22.00 uur kakte bijna iedereen in en zijn we met het busje weer door de chauffeur naar het hotel gebracht. We gaan nu slapen na 2 lange dagen en een gebroken nacht. Morgenochtend gaan we naar het Krugerpark, toch nog zo'n 5 uur rijden. We lunchen in het stadje Nelspruit en gaan dan door naar ons tentenkamp. Ik weet niet hoe het mobiele bereik daar is, tot morgen of anders over twee dagen! Liefs, Bert en Christine

Bert en Christine

Naast diverse reizen minder ver weg (Turkije, Kreta, Italië), zijn we ook liefhebbers van verre reizen. Cultuur proeven, kennismaken met de lokale bewoners, vergapen aan de natuur op verre bestemmingen, etc. zoals Curacao, Aruba en Zuid-Afrika. Daarbij is Zuid-Afrika het meest bijzondere, mooie en gastvrije land waar we ooit geweest zijn.

Actief sinds 08 Okt. 2012