Dag 11 en 12 - maandag 24 en dinsdag 25 oktober - Reisverslag uit Franschhoek, Zuid-Afrika van Bert en Christine Berg - WaarBenJij.nu Dag 11 en 12 - maandag 24 en dinsdag 25 oktober - Reisverslag uit Franschhoek, Zuid-Afrika van Bert en Christine Berg - WaarBenJij.nu

Dag 11 en 12 - maandag 24 en dinsdag 25 oktober

Blijf op de hoogte en volg Bert en Christine

25 Oktober 2016 | Zuid-Afrika, Franschhoek

Maandag 24 oktober 2016:
De laatste medereizigers van The Old Dicks Tour hebben we na het ontbijt uitgezwaaid. Vanaf vandaag trekken we met z'n vieren verder, de Kaapse binnenlanden in. We hadden inmiddels een guesthouse geboekt in Franschhoek, dus we besloten via de zuidkust daar naartoe te rijden. We wilden graag walvissen spotten maar helaas, niets gezien. Niet in Hermanus, niet in De Kelders, niet in Gansbaai en helaas ook niet in Birkenhead. Wel zijn we door een prachtig landschap gereden met mooie uitzichten omdat we oa door de Franschhoek-pas kwamen. In het hotel aangekomen werden we heel enthousiast verwelkomd door Miss Molly, een klein blij hondje wat meteen stiekem naar onze kamer sloop!
De eigenaresse van dit guesthouse heeft voor ons een rondje gebeld om ergens een tafel te reserveren, viel niet mee want het is hier erg druk met "oversees" vakantiegangers. Maar goed, we konden terecht bij Allora, een Italiaans restaurant in het centrum van Franschhoek. Hier hebben we heerlijk gegeten. Eigenlijk is het eten hier altijd goed. We hebben nog niet een zo/zo restaurant gehad. De rand staat erg laag nu, wat betekent dat we ca. € 25 p.p. voor een 3-gangen diner inclusief wijn en koffie betalen.
Dinsdag 25 oktober 2016:
Na een heerlijk ontbijt buiten op het terras in de steeds warmer wordende zon zijn we het centrum van Franschhoek ingelopen. We hebben bij het ticketoffice van de Wine Tram Franschhoek geïnformeerd of we voor vandaag nog kaartjes konden kopen. Gelukkig lukte dat en om 11.30 uur vertrokken we met een soort trambus (de oude tram die op rails gereden heeft, maar nu met banden eronder) naar de eerste wijnboerderij, Labri. Hier zijn we uitgestapt en werden we binnen van harte welkom geheten. We konden kiezen uit verschillende wijnsoorten om te proeven, vergezeld van hapjes naar keuze zoals chocolade, biltong of droëwors. Het smaakte allemaal heerlijk en we kregen uitleg over de diverse druiven en overige ingrediënten zoals aardbeien, kruiden of bessen. Een uur later stond het trambusje weer klaar om ons naar de volgende locatie te brengen, Chamonix winefarm. Ook hier weer diverse wijnen geproefd, deze keer met toastjes. Ondertussen werd het 13.30 uur en we realiseerden ons, dat we niet alle 8 wijnhuizen zouden kunnen aandoen, waarna we er 3 geschrapt hebben en in de middag nog 3 bezochten. Het was vandaag stralend mooi weer, 28°C, dus een hele mooie dag om de wijngaarden door te toeren. De alcohol hakte er behoorlijk in, waardoor we besloten bij de volgende wijnhuizen toch maar de proeverij te delen. We hebben gegeten bij De Bon Vivant, een chique restaurant met heel vriendelijk personeel. Morgenochtend checken we hier uit en rijden we door naar Stellenbosch. Daar willen we wat gaan winkelen, marktjes over en misschien nog een museum bekijken.

Bert en Christine

Naast diverse reizen minder ver weg (Turkije, Kreta, Italië), zijn we ook liefhebbers van verre reizen. Cultuur proeven, kennismaken met de lokale bewoners, vergapen aan de natuur op verre bestemmingen, etc. zoals Curacao, Aruba en Zuid-Afrika. Daarbij is Zuid-Afrika het meest bijzondere, mooie en gastvrije land waar we ooit geweest zijn.

Actief sinds 08 Okt. 2012