Dag 13 en 14 - woensdag 26 en donderdag 27 oktober - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Bert en Christine Berg - WaarBenJij.nu Dag 13 en 14 - woensdag 26 en donderdag 27 oktober - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Bert en Christine Berg - WaarBenJij.nu

Dag 13 en 14 - woensdag 26 en donderdag 27 oktober

Blijf op de hoogte en volg Bert en Christine

27 Oktober 2016 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Woensdag 26 oktober 2016:
Na het ontbijt in Franschhoek hebben we de koffers weer ingepakt. Van de eigenaresse van het guesthouse kregen we nog een tip om via een kloof/pas naar Stellenbosch te rijden en we moesten vooral even stoppen bij The Postcard Café voor koffie. Zo gezegd zo gedaan, wat was dit een prachtig gelegen accommodatie om koffie te drinken, te dineren of wijn te proeven. Zonder de tip hadden we dit voorbij gereden en dat zou toch jammer zijn geweest. We dronken een kop koffie en vervolgden onze weg naar het centrum van Stellenbosch. Via een omweg bereikten we een parkeergarage en can daaruit zijn we lopend de stad ingegaan. Uiteraard waren we bij "Oom Samie se Winkel", waar je alles kon kopen wat je je maar bedenken kan. Speelgoed, kruiden, kunst, antiek, souvenirs (troep/kitsch), levensmiddelen, boeken en nog veel meer. Verder bood het centrum niet veel, of wij hebben de juiste straten niet gevonden. Tegen 15.30 zijn we naar het hotel gereden, paar kilometer buiten Stellenbosch. We konden snel inchecken en na wat opfrissen in de wederom prachtige kamers zijn we naar de wijnproeverij gegaan. Op het gras, onder een boom, genoten we van de 5 beste wijnen van Zorgvliet Wine Estate & Lodges. Daarna even uitgerust en ter plekke in het restaurant gedineerd.

Donderdag 27 oktober 2016:
Voor de één na laatste keer weer de koffers inpakken om te verkassen naar de laatste accommodatie in Kaapstad. We zijn meteen naar het moderne winkelcentrum V&A Waterfront gereden. Hier hebben we wat gewinkeld, koffie gedronken om vervolgens in te checken voor de tour naar Robbeneiland. We moesten nog een half uur wachten voor we aan boord konden van de Sea Princess, een snelle catamaran. De overtocht duurde 35 minuten. Vlak voor we zouden aanmeren dook een walvis op, vlak voor de boot. Wat een enorm beest! Paar dagen geleden hebben we gezocht naar walvissen en als je de hoop hebt opgegeven duikt er plotseling één op, heel bijzonder! Bij aankomst op Robbeneiland moesten we overstappen op een bus, waarmee we het eiland over zijn gereden. Enerzijds vanwege de afstand, anderzijds om het Wereld Erfgoed te beschermen. De gidsen waren ex-gevangenen van het eiland. Het merendeel is hier vastgezet vanwege het feit dat ze andere politieke opvattingen hadden en daar openlijk voor uitkwamen en vochten voor hun rechten. De sfeer was iets minder bedrukt dan die bij Duitse concentratiekampen, desalniettemin zijn hier ook dingen gebeurd die het daglicht niet kunnen verdragen. Het is tegenwoordig niet meer voor te stellen dat mensen voor 25 jaar achter de tralies gaan omdat ze afwijkend denken dan wat voorgeschreven wordt door de regering. De terugweg met de boot was enerverend! Hoge golven en een harde wind zorgden ervoor dat de catamaran klapperend en stuiterend over zee terugging naar de haven van Kaapstad. Vele passagiers waren tot op hun ondergoed doorweekt door het opspattende zeewater. Vanuit de haven zijn we nog even langs de shops gewandeld en iets na 18.00 checkten we in bij het Protea Marriot Hotel Cape Town voor onze laatste nacht. We aten bij het restaurant van het hotel, The Wild Fig.
Morgenochtend plannen we nog een kort bezoekje aan The Old Biscuit Mill, een overdekte markt / bazaar om de hoek van het hotel. Daarna zit er niets anders op en moeten we naar de luchthaven. Huurauto inleveren, inchecken en bijna 19 uur vliegen met een overstap in Istanbul.
Als ik thuis ben plaats ik nog wat foto's. Dat gaat erg lastig via de smartphone en met een zwakke wifi.
Fijn dat jullie hebben meegeleefd met onze reis naar Zuid-Afrika! Voor ons is het weer een onvergetelijke ervaring geweest met alle leuke, vreemde en bizarre dingen die we hebben meegemaakt! Tot ziens in Nederland,